SLOVENSKÉ DOTYKY
 

OPERNÁ DIVA

Speváčka Jolana Fogašová

Speváčka, mezzosopranistka Jolana Fogašová je talentovaná mladá žena. Dôkazom je množstvo operných scén, a to nielen na Slovensku, ktoré sa usiľujú o jej priazeň. Jolana Fogašová je krásna žena - to vari netreba dokazovať ničím, stačí sa na ňu len pozrieť. A napokon - Jolana Fogašová je veľmi milý a príjemný človek, o čom som sa presvedčila, keď som s ňou nejakú tú hodinku posedela vo vychýrenej pražskej kaviarni Slávia. Bolo mi s ňou príjemne ako s málokým, pretože v tejto uponáhľanej a hektickej dobe väčšinou nie je priveľmi čas na hlbšie myšlienky, na bližšie spoznávanie sa... Sediac na káve s Jolanou Fogašovou to zrazu išlo a mala som jednoducho pocit, že som ju do veľkej miery naozaj spoznala...

Jolana je jedna z doslova a do písmena česko-slovenských kultúrnych osobností. Narodila sa v Brne v rodine vojenského pilota a výtvarníčky. Otcova práca zaviedla rodinu do Košíc, do Lýbie a napokon do Bratislavy, ktoré Jolana považuje za svoj domov až doteraz. A hudba? Tá v človeku buď je alebo nie a ak áno, stačí sebamenší impulz, aby sa v ňom usadila natrvalo. Tým impulzom bol pre Jolanu televízny zostrih Bizetovej "Carmen". Mala len štyri roky, ale táto opera jej doslova učarovala. Čo najskôr začala chodiť do ľudovej školy umenia na spev a klavír, vyhrala i niekoľko speváckych súťaží. Na konci základnej školy sa rozhodla pre konzervatórium, z ktorého odišla vo štvrtom ročníku na Vysokú školu múzických umení v Bratislave. Študovala operný spev u Viktórie Stracenskej, ktorú aj dodnes veľmi obdivuje. Treba podotknúť, že vďaka svojmu atraktívnemu zjavu dostala Jolana i niekoľko ponúk od modelingových agentúr, zopár ich aj ako študentka využila, veď v čase štúdií je každá korunka dobrá, ale profesia modelky ju nejako zvlášť nenadchla. Jednoducho ju neoslovila, nenapĺňala jej ambície.

Po promócii sa stala sólistkou opery Slovenského národného divadla v Bratislave, kde spievala už ako študentka. "Stály angažmán ma však zatiaľ priveľmi neusopokojuje, pretože nedáva človeku možnosť slobodnej voľby, možnosť výberu," zdôverila sa mi. "Keď ste zamestnaní na konkrétnej scéne, musíte brať viac-menej tie úlohy, ktoré vám určia. Keď ste umelec na voľnej nohe, môžete si vyberať, čo chcete robiť a čo nie." A tak začala spolupracovať s istou viedenskou umeleckou agentúrou. Tá ju doteraz zastupuje a sprostredkúva jej vystúpenia po celom svete. Čo spomenúť? Francúzsko, Taliansko, Nemecko, Švajčiarsko, Argentínu či Portugalsko? Nemá zmysel čokoľvek z toho vypichovať, pretože krajín a hosťovaní v nich stále pribúda. Najradšej sa však Jolana vracia na dosky "domovského" Slovenského národného divadla, kde si vždy svoje vystúpenia presadí. V súčasnosti sa nemenej radšej vracia aj do Národného divadla v Prahe. Pripomeňme len jej naštudovanie Lišiaka v Janáčkovej opere "Príhody Líšky Bystroušky" či Amneris vo Verdiho opere "Aida"... Česko stále považuje za svoj domov, rada sem cestuje či už pracovne alebo súkromne a mimochodom treba dodať, že ovláda dokonale oba naše jazyky (na jazyky je vôbec talentovaná, hovorí i množstvom ďalších). Preto ju pomerne znepokojuje, keď sa niekto v Čechách, a v tomto smere má ťažké srdce najmä na českých čašníkov, tvári, že slovenčine nerozumie či sa na človeka, ktorý ňou hovorí, díva prezieravo...

CESTY, CESTY, CESTY

Jolana Fogašová pochopiteľne veľa cestuje. Pokiaľ bola sama, bolo to jednoduchšie. Pred rokom sa však vydala za profesionálneho hudobníka, pozaunistu v orchestri Slovenského národného divadala Marka Bubniča. "Manžel má veľké pochopenie pre moju prácu," vysvetľovala mi. "Je zmierený s tým, že som často preč a pokiaľ mu to jeho práca aspoň trochu dovolí, príde za mnou. I keď je to neraz tak, že na neho ani nemám čas. V jednotlivých operných scénach skúšam tak mesiac a pol až dva, vlastne som stále na javisku. Ide o trojfázové skúšky s prestávkami až do jedenástej večer. To potom už len prídem na hotelovú izbu, osprchujem sa a padnem úplne vyčerpaná do postele. A neraz ešte ani hneď nezaspím, pretože som rozrušená, plná emócií, dojmov, zážitkov. Väčšinou ani nevidím nič z mesta, v ktorom skúšam, neraz poznám len cestu z hotela do divadla. Trochu času na to, aby som si ho obhliadla, mám len medzi predstaveniami."

Ako dlho takýto život vydrží, sama nevie. Zatiaľ ju to stále baví. Operný spevák nie je len spevákom - keď ho vyberie nejaká agentúra ako typ, ktorý sa hodí pre danú úlohu, musí pochopiteľne byť nielen dobrý po hlasovej stránke, ale aj po tej hereckej. Diváci sú dnes nároční, pokiaľ, pravda, nechodia na operu len zo snobizmu (Jolana tvrdí, že takých divákov už na diaľku pozná - sú menej spontánni, slabšie sa nadchýňajú výkonmi...). Takže práca, ktorú musí operný spevák odvádzať, je naozaj náročná a namáhavá dokonca aj fyzicky. A to, že takýto spevák musí dobre ovládať aj jazyky, sme už spomínali. Je to dôležité nielen pre komunikáciu s režisérom, dirigentom či kolegami spevákmi, ale operný svet uznáva zásadu, že opery sa majú spievať v jazyku, v ktorom boli zložené. "Skladateľ ich predsa tvoril v rytme daného jazyka, keď sa text prekladá, nastávajú neraz problémy s dĺžkou slov, s melodikou," vysvetľuje mi Jolana. "A preto sa postupne my, operní speváci, učíme stále viac a viac jazykov."

RODINA, PRÁCA, PRÁCA, RODINA

Ako je to s rodinným životom Jolany Fogašovej sme už naznačili. Napriek tomu, napriek všetkej láske k opernému spevu, nezaváha ani na chvíľku, keď sa pýtam na to, či mladí manželia rátajú v blízkej budúcnosti aj s bábätkom. "Určite to už nebude dlho trvať," uisťuje ma. "Rodina je pre mňa to najdôležitejšie a svoje deti by som veľmi rada vychovávala tak, ako vychovávali mňa s bratom moji rodičia. Mali sme a máme prekrásny vzťah, nachádzam u nich stále pochopenie a pomoc. Môžem sa na nich naozaj so všetkým obrátiť a budem šťastná, keď to raz budú môcť povedať aj moje deti..." O Jolane je známe, že jej mamička, výtvarníčka, tvorí všetky koncertné šaty, ktoré sú väčšinou háčkované (šaty jej ušila aj na vlaňajšiu svadbu, ktorá sa konala v topoľčianskom zámočku). Každé z nich sú prekrásny originál... A aby sme zostali ešte aj pri širšej rodine, Jolanin strýko Ľubomír Fogaš je významným slovenským politikom, ju však politika nikdy priveľmi nepriťahovala.

Rada športuje, pokiaľ má čas venuje sa najmä plávaniu a potápaniu sa. Aby sme sa však vrátili k práci, treba dodať, že okrem účinkovania v operách a na koncertoch, nahrala táto speváčka už dve CD - to prvé obsahuje jej obľúbené talianske, francúzske a ruské árie, druhé zasa uspávanky. Teraz pripravuje tretie, na ktorom by sa chcela venovať opere. Nuž a pre nás, Slovákov žijúcich v Českej republike, je dôležité, že sa chystá i naďalej hosťovať v Národnom divadle v Prahe. S čím, to sa necháme prekvapiť, rozhodne si však túto nádhernú opernú divu nenechajte na prvej českej divadelnej scéne ujsť...

NAĎA VOKUŠOVÁ


Zpět na obsah