SLOVENSKÉ DOTYKY
 

SLOVENSKÉ SPEVÁČKY V DVOŘÁKOVI

Hudba

Obe ústredné pražské operné scény - Štátna opera a Národné divadlo prišli v roku Českej hudby 2004 s repertoárovým prínosom v nových inscenáciách diela Antonína Dvořáka, a to operami "Dimitrij" a "Vanda". Dalo by sa povedať, že v oboch prípadoch ide o aktuálnu renesanciu pozabudnutých hudobno-dramatických prác, prehovárajúcich k novým generáciám silou a neprekonateľnosťou hudobného génia. Jednoducho povedané, ide naozaj o nevšedný pokus priblížiť v súčasnom, mentálne odlišnom období širokému publiku scénické práce, kedysi odsúdené nespravodlivo k archívne zabudnutie.

Najprv opera "Dimitrij". Český autor, vedený panslavistickými myšlienkami a celoeurópskym zanietením, chcel víťaziť na domácej scéne. Svoje dielo orientoval preto do národných polôh. Vďaka zdravému hudobnému cíteniu a bohatej vnútornej invencii vytvoril operu životnú, monumentálne patetickú a ľudsky dojímavú. Vierohodné priblíženie inscenácie "Dimitrij" však spočíva na voľbe výborných interpretov. Mladý dirigent František Preisler a hosťujúci režisér Michael Tarant ich divákovi ponúkli. Okrem titulnej postavy obsadenej Leom Marianom Vodičkom siahli šťastne po slovenskej sopranistke Lívii Ághovej. Tá skvelo preukázala schopnosť poradiť si s náročným partom vo všetkých zložitých áriách rovnako ako v lyrických pasážach, prednesených očarujúco a s dojatím.

Nemenší obdiv zožal Antonín Dvořák s obchádzanou, súčasným generáciám neznámou operou "Vanda". O jej regeneráciu sa zaslúžil nemecký dirigent Gerd Albrecht. Historickým obsahom libreta trochu problematický titul nepostráda hodnoty majstrovskej kompozície. Krásna hudba si zaslúži, aby "Vanda" zaznievala ako cenná kompozícia vedľa iných Dvořákových prác. Scénicky môžu dnešného diváka zaujať predovšetkým výkony sólistov, ako ukázala aktuálna pražská inscenácia. V nej dominovala mladá slovenská speváčka Jolana Fogašová, ktorá prijala svoju rolu ako skúsený hosť zahraničných scén. V Prahe sa predstavila v sympatickom hlasovom rozpätí a výrazovej sugestívnosti. Svoj hlas technicky bezpečne zvláda a ponúka v nádherných variantoch jeho tvárne prednosti. Inscenáciu Dvořákovho neznámeho opusu naštudoval so skúseným prehľadom slovenský režisér Vladimír Darjanin. Opera "Vanda" právom zažiarila ako prínos tohtoročnej Pražskej jari.

VOJTECH ČELKO


Zpět na obsah