Češi prorazili s ústní vodou
Česká reklama si zopakovala svůj loňský úspěch z pobaltského reklamního festivalu Golden Hammer v lotyšské Jurmale. Jednu ze čtyř Velkých cen si letos odváží agentura Euro RSCG Prague.
Agentura Euro RSCG Prague, která ji navrhla a umístila jako pilotní komunikační projekt do několika zubních ordinací, získala za svůj nápad nejvyšší ocenění na sedmém ročníku festivalu Golden Hammer - Velkou cenu (další Velké ceny obdržely agentury z Finska a Lotyšska). Česká reklama si navíc ze soutěže odváží pět stříbrných ocenění, vyhraných agenturami Jazz Communicaton, Mark BBDO, Young &Rubicam a opět Euro RSCG Prague. Festival proběhl minulý týden v lotyšském letovisku Jurmala. Golden Hammer (Zlaté kladivo) není jedinou podzimní východoevropskou reklamní soutěží - příští týden se koná i 13. ročník festivalu reklamy "Nové Evropy" Golden Drum (Zlatý buben) ve slovinské Portoroži. Pro českou reklamu jsou tyto festivaly poměrně zajímavé, a to právě proto, že zde poměrně často vyhrávají české agentury (loni získala Velkou cenu Mark BBDO). Pokud bychom hledali u vyznamenaných kampaní nějaké styčné prvky, lze je v letošním roce najít v oslovování úžeji vymezených cílových skupin a v souvislosti s tím také v menším či neobvyklém mediálním nasazení. O vítězné kampani Euro RSCG Prague, která se objevila jen v několika zubních ordinacích, už tu byla řeč. Něco podobného by se dalo říci také o ostatních oceněných reklamách: Jazz Communication získala jedno stříbro za direct mail firmy 3M, určený pouze ředitelům nemocnic. Zásilka je upozorňovala na zdravotnické pomůcky 3M a její vtip spočíval v tom, že byla psána jako rentgenová zpráva a zmíněné pomůcky byly zobrazeny na reálných rentgenových snímcích. Druhé stříbro pak Jazz Communication získala za virální video firmy Olympus, informující o funkci bright capture - tedy o tom, že fotoaparáty fotí v noci stejně dobře jako ve dne. Agentura tuto myšlenku ztvárnila v podobě chlapíka, který se probere uprostřed tmy a pomocí fotoaparátu zjistí, že je v rakvi. Když se mu podaří otevřít víko, se zřízencem na prosektuře to praští o zem. "Olympus reklamu distribuoval jen e-mailem přímým klientům ze své databáze," sdělil LN ředitel agentury Martin Hoferek. Ani oceněná reklama Young & Rubicam nebyla zvlášť mediálně silná: reklama, která propagovala čerstvé ryby v pražském Sushi baru pomocí slétajících se racků, se objevila coby inzerát jen v magazínu Time In a jako plakát přímo v restauraci. "Nevyhrává nasazení, ale kreativní nápad. Festivaly jsou přehlídkou nápadů, které posouvají odvětví komunikace kupředu a které se na nasazení nedívají," uvedl pro LN Dejan Stajnberger, kreativní ředitel Euro RSCG Prague. "Menší mediální nasazení znamená menší riziko, a tedy logicky i větší prostor pro fantazii reklamních tvůrců," připouští i kreativní ředitel agentury Young& Rubicam Daniel Růžička. Podle něj se tomuto trendu nevyhnul ani světový festival reklamy v Cannes. Význam východoevropských reklamních festivalů vzrostl zvlášť po vstupu řady zemí středo- a východoevropského regionu do Evropské unie, protože se k účasti v nich hlásí stále více agentur, navíc v poslední době častěji i z "tradičních" zemí EU. To se týká i letošního ročníku Golden Hammer. Počet přihlášených zaznamenal sedmadvacetiprocentní nárůst proti loňskému roku (celkem šlo o 961 přihlášek) a počet zastoupených států vzrostl na 16 zemí (nově se Golden Hammer zúčastnilo Norsko, Bulharsko a Nizozemsko).
LIDOVKY.CZ, ČTK
|
obsah | svět - svet |