SLOVENSKÉ DOTYKY
 

TÚŽIM MAŤ BLÍZKYCH PRI SEBE

Operná speváčka Ľubica Vargicová

Metropolitná opera v New Yorku. Sen každého operného speváka na svete. Zo Slovenska na jej scéne spievala Edita Gruberová, Lucia Poppová, Peter Dvorský, Sergej Kopčák či Peter Mikuláš. Minulú jeseň debut v Metropolitnej opere úspešne absolvovala aj Ľubica Vargicová. So svojím koloratúrnym sopránom sa predstavila v októbri po štyri večery ako Kráľovná noci v "Čarovnej flaute" od W. A. Mozarta.

Ako ste sa dostali do Metropolitnej opery?

- Zrejme im niekto na poslednú chvíľu vypadol. Lebo vo svete, najmä na veľkých scénach, sa robia plány inscenácií a ich obsadenie dva-tri roky dopredu. Preto skutočnosť, že mi Kráľovnú noci ponúkli iba pol roka pred premiérou, beriem ako záskok. Aj keď mi to nikdy nikto nepovedal, predpokladám, že obsadenie Kráľovnej noci by si nenechávali na poslednú chvíľu.

Ako prišli na to, že by Kráľovnú noci mohla spievať Slovenka Ľubica Vargicová?

- Je za tým väčšinou práca agentúr a manažérske ťahy. Mám šťastie, že sa mi po úspešnom debute na festivale v Salzburgu otvorili dvere. Keď sa človek na prestížnej scéne uvedie dobre, je veľká pravdepodobnosť, že dostane ďalšie zaujímavé ponuky. Na salzburskom festivale totiž nie je špičkové obsadenie len v operách, ale aj v hľadisku. Chodia tam veci znalí ľudia. Tí, čo si idú na umenie odpočinúť, ale aj tí, čo hľadajú nové talenty. Minuloročný Salzburg, kde som v lete spievala Olympiu v "Hoffmannových poviedkach" od Jacqua Offenbacha, pre mňa veľa znamenal. Bol mojím odpichovým mostíkom pre Metropolitnú operu a tiež návratom po pôrode druhého syna do speváckeho kolotoča.

Vravíte, že sú za tým "manažérske ťahy". O čo ide?

- Okrem iných ma už asi osem rokov zastupuje aj viedenská agentúra Raab & Böhm. Cez ňu som už spievala vo Viedni, v Berne aj v Zürichu. Hosťovať v prestížnych operných domoch a koncertných sálach - to všetko je o kontaktoch. Ale pevne verím, že nie iba vďaka tomu, že ktosi za mňa zaloboval, som sa dostala do Metropolitnej opery. Nekúpili by totiž "mačku vo vreci", prišli si ma vypočuť. Nie je to len tak, že sa dosadzujú mená do zoznamu účinkujúcich. Dobrí agenti si chcú speváka vypočuť. Preto chodia aj na špionáž. Ani neviete, kedy a kde si vás vypočujú - a potom zrazu príde ponuka.

A nefunguje to tak, že speváci chodia na predspievanie?

- Je to jedna z možností, ale ja na predspievania nechodím. A už vôbec nie tak ďaleko, ako je New York. Do Metropolitnej opery som dostala ponuku na jar - na predspievanie. Ospravedlnila som sa s tým, že práve mám v Bratislave generálkový týždeň skúšok "Dcéry pluku", takže nikam nepocestujem.

Bratislava bola pre vás dôležitejšia ako New York?

- Veď som mala tesne pred premiérou. Do New Yorku som odkázala, že ak ma z Metropolitnej opery chcú, nech sa prídu pozrieť na moje predstavenie do Bratislavy. Prišli?

- Dirigent James Levine poslal svojho asistenta Jonathana Frienda. Vypočul si ma na skúške "Dcéry pluku", potom som mu ešte zaspievala Kráľovnú noci. O týždeň mi z agentúry zatelefonovali, že ma Metropolitná opera berie.

"Čarovná flauta" je novinkou sezóny v repertoári Metropolitnej opery. Premiéru dirigoval James Levine, inscenáciu režírovala Julie Taymorová. Aká bola s nimi spolupráca?

- S pánom Levinom som skúšala asi desať dní tesne pred premiérou. Dovtedy s nami pracovali asistenti. Čo sa týka Kráľovnej noci, mám napočúvanú nahrávku s Editou Gruberovou. V tejto postave je pre mňa jasnou favoritkou. Pokiaľ sa priblížim k jej výkonu, nemusím sa hanbiť. Preto ma potešilo, že po premiére mi prišiel poďakovať aj zablahoželať pán Levine, jeden z najslávnejších dirigentov na svete.

Dostali ste v Metropolitnej opere aj ďalšie ponuky?

- Ponúkali mi ďalšie predstavenia "Čarovnej flauty", ale hovorili sme aj o Olympii v "Hoffmannových poviedkach". Malo to byť v decembri, ja som sa však vtedy vracala z Japonska, nuž by som to nestíhala. Preto som poďakovala, azda nabudúce...

Keď spevák odmietne, nezabuchne si tým dvere?

- Neviem. Ale nemienim brať všetky ponuky len preto, aby som si kdesi nezabuchla dvere. Veľa ponúk som už odriekla - a nielen pre termíny. Trebárs aj preto, že ponúkané roly nevyhovovali môjmu hlasu. Napríklad som dostala ponuku zo Salzburgu do Mozartovej opery "Mitridates, kráľ pontský", ale nechcem ju spievať, lebo sa mi jednoducho nepáči. Iste, Metropolitná opera sa len tak neodmieta. Iba som im povedala, aký mám problém.

Nie je to hazard, trebárs pokiaľ ide o peniaze?

- Čím väčšia scéna, tým menší honorár. Veľa spevákov vám potvrdí, že iba pre peniaze sa do Ameriky veru neoplatí chodiť. Tým nechcem zhadzovať dôležitosť a slávu Metropolitnej opery. Skutočne si veľmi vážim, že ma pozvali. Zažila som tam veci, ktoré sú nezaplatiteľné - zaujímavé stretnutia, nové skúsenosti. A napríklad podpísala som tam zmluvu na Gildu, ktorú v "Rigolettovi" zaspievam v San Diegu v roku 2009.

V New Yorku ste boli s celou rodinou.

- Áno, keďže mi na Metropolitnú operu hneď nadväzovalo Japonsko, povedala som, že v nijakom prípade nebudem štvrť roka bez detí. A tak celá rodina išla so mnou. Do Japonska sa to už nedalo, lebo tam sa "Traviata" presúvala takmer každý deň a po celej krajine, ale v New Yorku to bolo v pohode. Prenajali sme si byt päť minút chôdze od opery a bývali sme tam skoro dva mesiace.

Nebrali ste so sebou trebárs opatrovateľku k deťom?

- Nie. S manželom sa vieme rýchlo prispôsobiť novej situácii, aby všetko fungovalo tak, ako má. Lukáša a Margarétku uvoľnili zo školy, preto sme sa denne s nimi učili, aby nič nezameškali. Jakubko sa zase rád vybehá vonku v parku, nakoniec potom aj lepšie spinká. Takže niekedy to máme veselé. Je zvláštne, že kým sme mali iba Lukáška a spievala som niekde vo svete, nechávali sme ho doma u mamy. A teraz, keď je to omnoho komplikovanejšie, túžim mať všetkých pri sebe. Samozrejme, čím viac detí, tým viac problémov a starostí, ale spoločnými silami to zatiaľ zvládame.


Ľubica Vargicová sa narodila 21. júna 1968 v Bratislave. Na konzervatóriu študovala operný spev u Krystyny Figurovej a neskôr na VŠMU u Vlasty Hudecovej. V Opere SND spieva v súčasnosti v inscenáciách "Čarovná flauta", "Dcéra pluku", "Lucia di Lammermoor", "Rigoletto" a "Traviata". V tejto sezóne okrem domovskej scény bude spievať ešte v Janove, Berlíne, Mníchove a Prahe. Ľubica Vargicová pred tromi rokmi vydala svoj profilový CD album "Portrait". Je vydatá za hudobníka Martina Vargica, majú tri deti - Lukáša (14), Margarétu (9) a Jakubka (2).

JOZEF ŠVOLÍK


Zpět na obsah